Around The Bar Media
Rond de bar

Bier is de belangrijkste drank in het café. Wat zijn de belangrijkste trends?

 Exclusief pils, gedronken uit de fles, weizen blijft populair en bitter mag weer.

 

Globalisering houdt de biermarkt in zijn greep. De wereldwijd opererende bierconcerns slokken de ene na de andere kleinere collega op, of fuseren met branchegenoten. Door al die overnames eschikken de brouwers over een internationaal portfolio van merken. Dat geldt voor Heineken e AB Inbev maar ook voor Grolsch. Dat in 2008 werd overgenomen door SAB-Miller in 2008.  Dat  ook eigenaar is van het bekende Tsjechische Pilsner Urquell pils. Volgens Bas Besselink van Grolsch wordt het bier uit Tsjechië dit jaar echt uitgerold als premium merk en in geselecteerde cafés neergezet naast het ‘eigen’ bier uit Enschede.

ABT-voorzitter Hans Glandorf gaat de komende maanden tap- en verkooptrainingen geven aan de kasteleins die dit ‘oerpils’ verkopen in hun zaak. De aanpak verschilt met die van Peroni dat – ook via Grolsch – juist wordt neergezet als exclusief flessenpils bij geselecteerde zaken. De tendens om bier vaker uit de fles te drinken gaat volgens kenners gewoon door dit jaar. Zo maakt Bavaria goede sier met het smakelijke Swinckels Volmaakt. Een exclusief pilsje, wat bitterder dan het ‘gewone’ Bavaria, gebotteld in een unieke fles. Bijna tegenovergesteld daaraan maar daarom niet minder populair is Vedett. In het bekende Duvel flesje gebotteld – en ook afkomstig van deze brouwer – en voorzien van retro-etiket was dit al een topper bij geselecteerde zaken in de randstad. Voor dit jaar lijkt de sprong naar de horeca ten oosten van de stad Utrecht te worden gemaakt. Ook als witbier verkrijgbaar.

 Alcoholvrij

Tegenover de introductie van internationale merken op de Nederlandse markt – ook bedoeld om de almaar dalende pilsafzet te compenseren – komen de grote brouwers af en toe ook nog met een eigen bier. Maar dan wel één die inhaakt op een echte trend. Die van het Weizenbier. Na een periode van proefdraaien in het zuiden van ’t land wordt daarom Brand Weizen de komende weken landelijk uitgerold bij geselecteerde Heineken en Brand cafés.  Ook Gulpener kondigde recent aan met een eigen Weizen te komen. De Limburgs Land Ur-Weizen is klimaatneutraal en ecologisch gebrouwen, natuurlijk met gerst uit de streek.

De belangrijkste biertrend van dit moment is een gruwel voor de echte liefhebber, maar niet te negeren. Alcoholvrij. Bavaria maakte vorig jaar een klapper met de introductie van 0.0 %. Wit en blies in Nederland het alcoholvrije biersegment ineens weer nieuw leven in. Een alcoholvrij witbier dat dankzij de toevoeging van onder andere Acacia extract verrassend fris smaakt.

Inmiddels is er een alcoholvrije roséversie bijgekomen.  Volgens Bavaria topman Peer Swinkels groeide de markt voor alcoholvrij bier in Nederland afgelopen jaar met enkele tientallen procenten ten opzichte van het jaar daarvoor. En die trend zet zich naar verwachting voort.

Het succes bracht andere brouwers inderdaad op een idee, dus is het Heineken die met een vergelijkbaar product is gekomen en twee alcoholvrije varianten op het eigen witbier Wieckse Witte, introduceert. Respectievelijk Wieckse 0.0% en Wieckse Rosé 0.0%. Ook Grolsch pikt een graantje mee van de alcoholvrije tendens en herintroduceert een oude vertrouwde,  Stender. Bier met  maximaal een half procentje alcohol.

Amerikaanse bieren

Nu brouwconcerns het vizier op de hele wereld richten ontstaat er als vanzelf ruimte aan de andere kant van de markt. Kleinere brouwers profiteren.  Nederland is stilletjes een brouwnatie van formaat geworden met bijna tachtig kleinere brouwers. En belangrijk, de kwaliteit van de bieren die ze maken wordt steeds beter.  De Molen in Bodegraven, Emelisse in Kamperland en Jopen in Haarlem zijn Nederlandse brouwers die ook internationaal medailles halen.

Ook steeds populairder worden de Amerikaanse bieren. Hoewel het volgens verkoopleider Rick Kempen van Bier & Co nog niet om volumes gaat waar Heineken van wakker ligt is het bier van overzee op steeds meer plaatsen te drinken. ,,Café Samson in Nijmegen heeft bijvoorbeeld al een eigen tap voor Amerikaans bier’’, zegt Kempen.

De Amerikaanse brouwers springen soms nog een beetje uit de band met extreem bittere bieren of kruidige experimenten, maar slagen er ook in om vergeten bierstijlen als Porter en IPA nieuw leven in te blazen of een  Weizen van een heel eigen draai te voorzien. Uitgebalanceerd, complex en gedurfd. Dat kenmerkt veel Amerikaanse deze bieren. Wat ze zeer geschikt maakt als maaltijdbegeleider.  En ook dat lijkt een duidelijke trend te zijn die in 2012 door gaat zetten; bier en spijs. Goede voorbeelden van deze trend: Dégust in Hoogeveen, dat tijdens de meest recente Horecava werd uitgeroepen tot winnaar van de Bier en Gastronomie Award. De nummer 2, Jopen in Haarlem, is eveneens een bezoek meer dan waard.

  • Copyright © 2011 Around The Bar Media. All rights reserved.
  • Ontwerp en realisatie: SpinDesign