Around The Bar Media
Barpraat

Vreemd bier

Bier. Zowel smakelijk als discussiepunt in de horeca omdat het keiharde pegels op moet leveren. Voor ondernemer èn brouwerij. KHN liet het recent nog mooi optekenen in een rapport en dat zorgde ervoor dat de brouwers zich sindsdien weer vaak moeten verantwoorden voor het flinke prijsverschil tussen een liter horecapils en een zelfde hoeveelheid pils in de supermarkt. Voor Proost! sprak ik met oud-regiodirecteur van Heineken Rober Willemsen die sinds begin dit jaar eigenaar is van café Melief Bender in Rotterdam. Hij is kritisch op een deel van zijn nieuwe collega’s. ‘De hele discussie van KHN en de macht van de brouwer is in mijn ogen niet helemaal terecht. Veel ondernemers willen vrij zijn maar handelen daar niet naar. Ze stappen eerst naar de brouwer voor een financiering om dan te klagen dat de korting te laag is.’ En dat is niet het enige waar ‘zijn’ en andere brouwers mee te maken hebben. Nogal wat ondernemers tappen niet het bier waarvan het logo tapknop en gevel siert. Heineken schat dat jaarlijks in Nederlandse cafés zeker 100.000 hectoliter vreemd bier door de ‘eigen’ tapinstallaties gaat. En deze schatting is naar eigen zeggen aan de lage kant. Voor het idee: 100.000 hectoliter zijn 200.000 fusten. Er gaan 432 fusten in een vrachtwagen = 460 volle vrachtwagens. Bij  Heineken-cafés in Amsterdam ging het in 2010 om driehonderd hectoliter ‘vreemd bier’, verdeeld over liefst 64 merken, vertelde een accountmanager me. De ontevredenheid over het prijsverschil wordt nu over het hoofd van de gast uitgevochten. Die wordt in feite opgelicht. Volgens Willemsen zou korting geen issue moeten zijn. ‘Het gaat om je inkoopprijs en wat je daar tegenover kunt stellen.’ En wie dat goed doet snapt waar horeca in essentie om draait.

  • Copyright © 2011 Around The Bar Media. All rights reserved.
  • Ontwerp en realisatie: SpinDesign